Supported languages
Follow us
XXI koolist XXI sajandi haridus

XXI koolist XXI sajandi haridus

Mirjam Meremaa-Pärn
koolipsühholoog

1. klassi lastevanemate mõttepooltunni slaidid.

Arengulised seaduspärasused

  • Uued perspektiivid eakaaslastega suhtlemisel
  • Oskab end määratleda kollektiivi liikmena
  • Vaoshoitus – koostöötahe – teiste soovidega arvestamine
  • “Vaenutsevad grupid”
  • Uus suhtlemisvorm – mitmesuguste “väärtuste” vahetamine eakaaslastega
  • Ühepoolne õiglustunne
  • Tunnete skaala laieneb
    • Tekivad süümepiinad
    • Ebaõnnestumisel tekib enesehaletsus
    • Rikkalik siseelu – suur fantaasia
  • Distantseerumine lapsevanemast
    • Lapse kooliminek, nagu ka varane puberteet on elu murdeperiood

    Lapsevanema roll lapse esimesel kooliaastal

    Kooliga kohanemine on suur elumuutus, laps vajab rohkem tähelepanu ja aega.

    • Iseseisvumine
    • Teie laps soovib vahel ka üksi, ilma täiskasvanu juuresolekuta, aega veeta.
    • Lapsel peaks olema üksi olles ka muid tegevusi peale televiisori vaatamise ja arvutimängude mängimise.
    • Lapsele tuleks anda võimalus ise otsustada, aidata mõista, et ta saab ise hakkama.
    • Laps vajab turvatunnet, vähem käskimist ja keelde.
    • Lapsele on abiks praktilised oskused.
  • Päevakava ja rütm
    • Laps vajab täpseid reegleid ja juhtnööre söögiaegade, magamamineku, ärkamise, kodutööde tegemise kohta.
    • Laps tunneb end kindlamana, kui juba õhtul on kokku lepitud kindel päevakava-tegevusplaan järgmiseks päevaks.
    • Laps võiks jõuda kooli vähemalt 10 min enne tundide algust.
    • Oleks hea, kui koolitööd saaks tehtud päevasel ajal, õhtuti on laps väsinud.
  • Kohusetunde kujunemine
    • Esimestel nädalatel koolis võib laps sageli asju unustada ja kaotada.
    • 7-aastane suudab olla sihikindel ja kontsentreeritud – on oluline, et ta viiks alati alustatud tegevused lõpuni.
    • Keskendumise harjutamisel on heaks abiliseks erinevad lauamängud.
    • Lapsele on abiks, kui tal kujuneb iseseisvalt töötamise harjumus.
  • Positiivne enesehinnang
    • Lapsel tekivad pinged juhul, kui vanemad on auahned ja ootused liialt kõrged.
    • Laps vajab tunnustamist ka väiksemategi edusammude puhul.
    • Kool ei ole karistus ja õpetajaga ei hirmutata.
  • Praktilised oskused
    • Lapsel on edaspidi kergem, kui ta oskab päeviku abil koolikotti pakkida.
    • 7-aastane ei oska veel paljusid olukordi ette näha ja lahendada – talle võiks õpetada erinevates olukordades toime tulemise mehhanisme.
    • Laps võiks osata kasutada mobiiltelefoni.
  • Meelespea
    • Lapse kasvades tuleb muuta oma käitumist lapse suhtes ja nõudmisi lapsele.

    Kooliväline aeg

    • Info üleküllus koolis väsitab last – peale kooli vajab ta puhkust ja võimalust liikuda värskes õhus.
    • Hobid ja harrastused aitavad lapsel pingeid maandada ning enesehinnangut tõsta: kui koolis kõik ei suju, läheb trennis ikka hästi!
    • On hea, kui laps saab jätkata trennides/huvialaringides, kus ta juba eelnevalt on käinud, soovitav on rohkesti uusi huvialaringe uue õppeaasta alguses mitte valida.
    • Kui lapsele aga valitud huvialaringis ei meeldi, ei tasu teda sealt kohe ära võtta.

    Lapsel on mure – kuidas märgata?

    • Varases koolieas olev laps ei ole veel võimeline väljendama oma tundeid ja kogemusi verbaalselt ja analüüsivalt nii nagu täiskasvanud. Psüühilised probleemid ilmnevad enamasti kehakeele kaudu.
    • Rõõmutus, tahtepuuudus, eraldumine, sagedane õnnetustesse sattumine võivad olla nii mööduvale, arenguperioodile omastele kasvuraskustele osutavad märgid, aga ka tõsisemate probleemide sümptomid.

    Kohanemisprobleemide väljendumine

    • Osad lapsed püüavad olla üleolevad ja kõiketeadjad, nii peidetakse oma ebakindlust.
    • Teised muutuvad aga ülearu tagasihoidlikeks, ülitublideks ja korralikeks. Nende sisemine vajadus on meeldida ja hästi kena olla, lootuses, et nii võetakse neid rutem omaks.

    Kuidas käituda, kui koolis tekivad probleemid

    • Rääkige oma lapse õpetajaga!
    • Klassikaaslaste vanematega võiks vahetada kontakte, et saaks vajadusel jagada infot koolis toimuva kohta.
    • Laps vajab teiepoolset järjekindlust!
    • Rõhutage heatahtlikkust!
    • Ja ärge unustage – koolilaps küll, aga ikkagi kõigest laps!

    Ilusat kooliaastat!


    Viimati muudetud: 03.10.2011